משלוחים לנקודת איסוף חינם בהזמנות מעל 150 ש"ח, משלוח עד הבית חינם מעל 300 ש"ח

משלוחים לנקודת איסוף חינם בהזמנות מעל 150 ש"ח, משלוח עד הבית חינם מעל 300 ש"ח

איך מתכננים ארוחה מרובת משתתפים

שיתוף

הקדמה

Love 1951386 1920 (2)

אז אצל מי אתם עושים את החג?
אחת השאלות הכי פופולריות בימים אלה.
התקופה הזו של החגים היא תקופה של המון מפגשים משפחתיים וחבריים, הרבה ארוחות בהרכבים שונים ודי הרבה התארגנות סביב בישולים ואוכל.

אז בין אם אתם אלה שמארחים אצלכם את ערב החג או אחת מסעודות החג, ובין אם לא, אבל יוצא לכם פעם בכמה זמן לארח מספר גדול של אנשים, הפוסט הזה בהחלט יכול להועיל לכם.
דרך אגב “גדול” הוא עניין מאד יחסי. יש כאלה שארוחה עם הרבה משתתפים היא ארוחה ל 8-10 אנשים ויש כאלה שארוחה נחשבת גדולה רק אם יש בה 20+ משתתפים.

אני אקדים ואומר שמגיל צעיר אני מאד אוהבת לבשל ובגיל העשרה אפשר לומר שדי השתלטתי לאמא שלי על המטבח. הייתי פותחת את כל ספרי הבישול בבית, הכל היה מפוזר על הדלפק, השיש, השולחן, שמונים פתקאות, עשר רשימות, ובסוף תמיד הייתי מגלה ששכחתי משהו ברגע האחרון. מזל על הצרכניה שלנו ביישוב שגם כשהוא כבר היה סגור רשמית עוד אמא שלי הייתה מצליחה להכנס מהדלת האחורית ולהביא את מה שחסר….מה שבטח לא אפשרי כשמדובר בסופר גדול או מכולת עירונית.
ותמיד, אחרי כל ארוחה כזו שההכנה אליה הייתה נמשכת שעות עם עשרות כלים ועצבים חשופים ולחץ רב, הייתי נשבעת שבפעם הבאה אני אשב ואתכנן את הארוחה וזה בטוח ייראה אחרת…


ואז זה קרה…גלגולי החיים הביאו אותי לעבוד במטבח של קייטרינג ולשף של הקייטרינג (שהיה גם בן דודי ביום יום שלו) הייתה שיטת עבודה מאד ברורה – כותבים את כל המנות שצריך להכין, מפרקים אותם לתהליכי הכנה וחומרי גלם. את תהליכי ההכנה, רושמים לפי סדר ותזמון ומחלקים בין הטבחים השונים ואת חומרי הגלם רושמים ברשימת הקניות והזמנות.

האתגר של כולנו במטבח הזה היה למצוא את הדרך הכי יעילה לסיים את כל המשימות לפחות שעה לפני תחילת האירוע כדי שנוכל גם קצת לנוח. וככה מאירוע לאירוע גם התכנון וגם הביצוע היו משתפרים עד שבאירועים האחרונים של העונה היינו מוצאים את עצמנו עם כמה שעות טובות של מנוחה ואפילו מתארגנים בנחת לארוחה טובה משלנו.

את השיטה הזו, לקחתי אליי הבייתה והתחלתי ליישם. ושמתי לב שבדיוק כמו בקייטרינג גם בבית ככל שהתכנון והעבודה מדוייקים ויעילים יותר, זמן המנוחה שלי לפני שעת השין בה מתחילה הארוחה – הולך וגדל.
פתאום ממצב שהאורחים כבר בדלת ואני עם הלשון בחוץ, עוד לא התקלחתי ובכיור יש ערימה אינסופית של כלים, ואני תמיד הולכת לאיבוד בין כל המנות שצריך לחמם ולהגיש וזו לא הספיקה להתחמם וההיא כמעט נשרפה ואת זו בכלל שכחנו במקרר….הגעתי למצב שלא רק שהכל מוכן, מתוזמן ומתוקתק, אלא שגם יש לי זמן אפילו לנוח מנוחה אמיתית לפני, ולהגיע לארוחה רעננה ונעימה לכולם.


אם תעזרו ברשימת השלבים שאני מצרפת כאן, אני מבטיחה לכם שלארח כמות נכבדה של אנשים כבר לא ייראה כל כך מפחיד ולא רק זה אלא שהכל יהיה מוכן, מתוקתק וערוך ואתם עוד תספיקו להתקלח, לנוח, ולקבל את האורחים רעננים ורגועים:

1. הכנת רשימת המנות. זה החלק שבו אני פותחת את כל ספרי הבישול שיש לי בבית, חוברות של “על השולחן”, אתרי אינטרנט ובוחרת את רשימת המנות שהכי נראות לי מתאימות. בתוך רשימת המנות אני אכלול תמיד מנות מנצחות שכבר עשיתי בעבר והוכיחו את עצמן, ומנות שהן מסורת וחובה על השולחן. אצלנו למשל אלו יהיו קציצות הפראסה שתוכלו למצוא את המתכון שלהן כאן.

2. מפת התמצאות: כשבחרתי את רשימת המנות, אני מייד כותבת אותן בטבלה מיוחדת שהכנתי ומציינת ליד כל מנה איפה אני מוצאת את המתכון (ספר ועמוד, לינק לאתר או פשוט רושמת את המתכון כפי שהוא)


3. פירוק לגורמים: את כל אחת מהמנות מפרקים לחומרי גלם נדרשים ולפעולות ההכנה. לפי רשימת חומרי הגלם אני בודקת מה חסר לי במזווה/מקרר/ מקפיא ואם חסר לי אחד מהמרכיבים אני מיד רושמת אותו ברשימת הקניות כולל כמות.

4. תוכניות להכנהלכל מתכון יש מספר פעולות הכנה החל משטיפת ירקות, קיצוץ, הכנה מקדימה של מרכיבים במנה ועד בישול המנה עצמה. יש פעולות שאפשר לעשות בבוקר או אפילו יום יומיים קודם, יש מנות שבכלל אפשר לבשל אותן כמה ימים קודם ורק לחמם לפני הארוחה, ויש מנות, כמו אורז, שאני אישית מעדיפה להכין ממש בסמוך לארוחה. באופן הזה אני מפרקת כל מנה לרשימת כל הפעולות הנדרשות להכנתה. לדוגמא במתכון של קציצות הפראסה הרשימה תראה פחות או יותר כך:


אם היה כאן בצל קצוץ או פטרוזיליה, הייתי מוסיפה גם את השלבים האלה בנפרד, ואם היה נדרש להכין רוטב אז גם הוא היה נכנס לשלבים.
חשוב לפרק כל מנה לכמה שיותר גורמים קטנים. למה זה חשוב? תיכף נראה

5.מאחדים כוחות: כשיש לפנינו רשימה די ארוכה של המון משימות קטנות, זה הרגע לעבור על כולן ולראות אם יש משימות שחוזרות על עצמן כי אם כן, אפשר פשוט לאחד אותן ובכך לחסוך זמן. כך אם יש כמה מנות שדורשות קיצוץ של בצל, כדאי כבר לקצוץ בפעם אחת את כל כמות הבצל הנדרשת ופשוט לחלק אותה למנות השונות. כנ”ל לגבי עשבי תיבול או הכנת רטבים.

6. התזמון המושלם: עכשיו הזמן לשבץ את כל אחת מהפעולות והמנות בלוח הזמנים שהכי נכון עבורה. כך למשל אם החלטתם להכין מרק, ההמלצה שלי היא להכין אותו יום יומיים קודם כדי לאפשר לו להעמיק טעמים וברשימת המשימות הוא יופיע בתזמון של נניח יום לפני וביום הארוחה הוא יופיע בשעה שבה נשים אותו על הגז לחימום.

אם אנחנו מכינים אורז מיוחד או צריכים לאפות את הסלמון ממש בסמוך להגשה (בהנחה שזה אפשרי אצלכם) כדאי לסמן בטבלה את השעה המדוייקת שבה אתם רוצים להתחיל לבצע כל אחד מהדברים. אני בדרך כלל לוקחת בחשבון את הזמן שבו אני רוצה שהמנה תהיה מוכנה, מורידה את משך זמן ההכנה, למשל, 20 דקות לאורז, ולפי זה מתזמנת את שעת ההכנה.

התכנון הזה יאפשר לכם גם לתכנן עבודה נכונה עם תנור וגז ולראות שאין מצב שאתם בונים את כל המנות על התנור ולגלות שהוא לא גדול מספיק כדי להכיל את כולן או שאין מקום על הגז לכל הסירים שתכננתם לשים שם.

קינוחים ועוגות אני תמיד ממליצה להכין יום – יומיים קודם כדי לפנות לכם זמן לעיקר הארוחה.
סלטים לעומת זאת אני מכינה ביום הארוחה עצמה וכמה שיותר סמוך לארוחה פשוט כי אני אוהבת להגיש ולאכול ירקות שנראים ומרגישים עם פריכות של רעננות וטריות.

הערה קטנהאני בדר”כ מתחילה לבשל לארוחות גדולות מקסימום יומיים קודם ולרוב זה יהיה רק יום קודם. זו אני. יש בהחלט מנות שאפשר להכין גם כמה ימים קודם, להקפיא ולהפשיר או אפילו לשמור במקרר ורק לחמם. תמצאו מה נוח ונכון עבורכם.

ועכשיו, כשיש לכם טבלה מוכנה ותכנון מסודר. אפשר להתחיל לעבוד.

שישה טיפים חשובים שיש לי לתת לכם הם:

כמויות: לי יש נוסחא כללית לחישוב כמויות והיא הולכת ככה: אם אוהבים אצלכם בשר החישוב שלי הוא 250-300 גר’  בשר לאדם. ילדים עד גיל 12 מחושבים כחצי בנאדם…ודואגת למגוון של 2 עד 3 מנות.
תוספות אני מחשבת בסביבות ה 100 גר’ לאדם ודואגת ל 2-3 תוספות ואם יש צמחונים/טבעונים אז אפילו 4
וסלטים אני דואגת שיהיה מגוון של 3-4 סלטים של קערות גדולות
קינוחים אני בדרכ מחשבת לפי כמות האנשים ומוסיפה עוד חצי.

  סדר וניקיון: לעצור את שטף העבודה בין מנה למנה ולשטוף כלים כדי שתתחילו כל פרק חדש של הכנה עם סביבת עבודה נקייה ומסודרת. ככה הרבה יותר נעים ונוח לעבוד.

מנוחהמראש, תצרו את התכנון כך שישאר לכם זמן גם לנוח ולהתכונן בעצמכם להיות האורחים של עצמכם ולהיות עם האורחים שלכם.

שולחן ערוך: אל תשכחו לכלול את סידור השולחן ברשימת המטלות שלכם. זו משימה שבהחלט שווה להשקיע בה מחשבה ולהוסיף דברים לרשימת הקניות (ראנרים או מפה מיוחדת, נרות דקורטיבים וכד’) ואם מדובר בארוחת ליל הסדר אז כמובן להוסיף לרשימה את כל מצוות החג ולוודא שיש לכם את כל שנדרש עבורן או אם צריך להוסיף משהו לרשימת הקניות.

שיתופי פעולה: שתפו את מי שיכול לעזור. תנו משימות קטנות וקלות לקטנים ומשימות מורכבות יותר לגדולים. כך הם הופכים להיות חלק מהעשייה ולומדים גם הם דבר או שניים על תכנון ובישול ארוחה.

מי עושה כליםאל תהססו להשתמש בכלים חד פעמיים יפים או בכלים מהשכרה או לקבל עזרה מבני משפחה/אורחים בארגון וסידור בתום הארוחה, כדי להקל עליכם ולפנות לכם זמן להיות נוכחים. לא מעט פעמים אני פוגשת כאלה שכל כך עסוקים בניקיונות ושטיפת הכלים שאין להם זמן בכלל להיות עם האורחים ולהנות מהארוחה והחברה. חבל. כל העונג הוא המפגש, השיח, הביחד וההנאה בלשבת בחברותא ולאכול אוכל טעים שבושל בהמון אהבה.

מאחלת לכם חג שמח! תשמחו, תחגגו, תבלו, תהיו בטבע, תנוחו הרבה, תאכלו טעים.

והנה המתכון שלי לקציצות פראסה ללא גלוטן. מתכון שחייב להיות אצלנו על שולחן החג כדי שאפשר יהיה להגיד חג שמח!.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

סל קניות
0
    0
    הסל שלך

    הסל שלך ריק כרגע

    הגיע הזמן למלא אותו (ואת הבית!) בטעמים ובריחות נפלאים
      אופן המשלוח
      מה הקופון שלך?
      חנות
      0 הטעמים המועדפים שלי
      0 פריטים עגלה
      החשבון שלי
      • הרשמה
      שכחת סיסמה? אין בעיה. מייד נשלח לך מייל שיסדר את זה
      דילוג לתוכן