משלוחים לנקודת איסוף חינם בהזמנות מעל 150 ש"ח, משלוח עד הבית חינם מעל 300 ש"ח

משלוחים לנקודת איסוף חינם בהזמנות מעל 150 ש"ח, משלוח עד הבית חינם מעל 300 ש"ח

איך מחליטים איזה תבלין מתאים

שיתוף

הקדמה

11

תבלינים הם עולם שלם של טעמים, צבעים וריחות, והם דרך נפלאה לגוון את הבישול היומיומי ולהפוך אותו למעניין, אחר וטעים.

מגוון האפשרויות שנפתחות כשמשתמשים בתבלינים הוא עצום ואינסופי. החל משימוש בסיסי בשניים שלושה תבלינים, דרך שילובים מעניינים של כמה טעמים שמשתלבים ועד שימוש בתערובות מוכנות (קנויות או כאלה שאתם מכינים לבד) שכבר מכילות עירבוב כזה של צבעים, טעמים ומרקמים.


אז איך יודעים איזה תבלינים לבחור?
קודם כל חשוב לדעת לבחור תבלינים טריים, נקיים מכל מיני תוספים וכמובן לדעת כיצד רמת הטחינה משפיעה על הטעם והמרקם של התבשיל. את כל זה תוכלו לקרוא כאן.

הרבה פעמים אני פוגשת אנשים שמספרים לי שהם נכנסו לחנות תבלינים, התלהבו מהמגוון, מהריחות והצבעים, היה שם גם מישהו נחמד שהמליץ להם כל מיני המלצות, והם חזרו הביתה עמוסי כל טוב ואח”כ בכלל לא ידעו מה לעשות עם כל מה שקנו, או שגילו שהם בכלל לא אוהבים את הטעמים החדשים.


אז איך בכל זאת, בוחרים את התבלינים הנכונים עבורכם?

מתחילים בבסיס.

מלח כמובן. אני באופן אישי מעדיפה מלח גס במטחנה. פשוט משום שזה מלח נקי בלי שום תוספים וחומרים מונעי התגיישות וכד’.
ואפשר שזה יהיה גם מלח בטעמים…. גם מלח, גם טעמים של עשבי תיבול ותבלינים. מושלם!

פלפל שחור. אפשר לקנות אותו שלם ולטחון לבד בבית במטחנה. היתרון הוא שיש לכם פלפל שחור טחון טרי בכל רגע ואתם יכולים לכל תבשיל לבחור רמת גריסה\טחינה שונה. פלפל שחור מגיע גם גרוס (טחון גס) ואז הוא מורגש יותר בתבשילים. אני ממליצה ברמת טחינה כזו לשימוש בעיקר עבור נתחי בשר שלמים ולמי שלא מפחד מפלפל שחור ואוהב להרגיש אותו בתבשילים השונים.

פלפל שחור טחון דק הוא ברמת אבקה. צריך להשתמש בו בעדינות משום שיש לו נטייה לצבוע את התבשיל וכמובן שכמות גדושה ממנו משפיעה על מידת החריפות של המנה.

פפריקה מתוקה מתאימה לכל תבשיל. ירקות, בשר לסוגיו, מאפים, פשטידות, רטבים, אורז וכו’, לכל אחד מהם היא תוסיף מעט צבע וטעם. כדאי לשים לב שהרבה מידי פפריקה עלולה ליצור טעם לוואי מריר.

טעמים נוספים שקיימים בפפריקה: חריפה. מוסיפים אותה בזמן הבישול בלבד, בניגוד למשל לצ’ילי מקסיקני שאותו אפשר להוסיף גם לאחר הבישול.

מעושנת. פלפלים מתוקים שעברו תהליך עישון ולאחר מכן נטחנו. מוסיפים טעם מעט מעושן לכל תבשיל ונתח. מומלץ לנתחי פסטרמה, כמו גם לירקות צלויים בתנור.

 

 

כמון. העולם מתחלק לאלה שמאד אוהבים כמון (כמוני) לבין אלה שמתעבים את הטעם והריח שלו. הפתרון, כמו לכל תבלין, הוא פשוט להריח. אם אתם מתענגים על הריח, תדאגו שיהיה לכם אותו בארון התבלינים. אם לא. אל תתפתו לקנות גם אם ממש משכנעים אתכם….

כמון הוא תבלין שנותן טאץ’ מזרחי ולכן מומלץ מאד לקציצות וקבבים אך גם לתבשילי קדירה, כמו גם לירקות מבושלים או צלויים בתנור, לכרובית בתנור. שילוב מעניין של כמון הוא עם קינמון. במיוחד בתבשילי קדירה אבל גם בצלייה קצרה בתנור או על הגריל. אני באופן אישי אוהבת גם כמון בסלט ירקות הקצוץ שלי וברוטב השקשוקה.

כורכום. תבלין עז צבע. ככל שהוא נקי וטהור ככה הוא צהוב ודומיננטי יותר. ולכן יש לשים אותו בעדינות. בעיקר כדי שלא ישתלט על כל התבשיל בצבע ובטעם. יותר מידי כורכום יכול ליצור טעם מריר מאד ולא נעים.

כורכום מתאים לירקות, ירקות שורש, אורז, דגנים למינהם, נתחי בשר, קציצות, מרקים ותבשילים בניחוח הודי.

 

שום גבישישום שיובש ונטחן והיופי שבו זה שהוא נותן את הטעם העז של השום אך אין בו את העוקצנות של השום הטרי. לאן מתאים? לכל מקום….

זעתרזעתר איכותי, יהיה בעל צבע ירוק עז וטעם טרי ורענן. בדר”כ אנחנו מכירים זעתר כתוספת מרעננת לגבינת לבנה, או לעגבניות בשמן זית, אך נסו להוסיף אותו לתפוחי אדמה צלויים בתנור, לעוף בתנור או לנתח בשר שאתם צולים ותגלו מנעד חדש של טעמים מדליקים.

סומק. את הסומק אפשר למצוא כסומק טהור. בעל צבע סגול עז. מעט מלוח. מעט חמצמץ. יש גם סומק שמוסיפים לו מלח לימון שמדגיש את הטעמים המלוחים והחמוצים של הסומק. ההמלצה שלי היא להעדיף את הטהור מבין השניים.

סומק הוא תבלין יפיפה שמוסיף צבע, וטעם עדין מאד של מליחות וחמיצות. אנחנו מכירים את הסומק מהבצל במסעדות מזרחיות, אבל מגוון השימושים בו הוא רחב הרבה יותר. בשר לסוגיו, כולל עוף ופרגיות מאד אוהבים סומק, ירקות צלויים בתנור, נתחים על הגריל וכמובן סלטי עלים וירקות טריים. כולם יכולים להנות גם מתוספת צבע וגם מעדינות הטעמים שגם משפיעים על עסיסיות הנתחים.

תערובות.

תערובות הן עולם ומלואו. יש אינספור תערובות, לכל תבשיל, ולכל צורת בישול. תערובות הן בעצם עירבוב של כמה תבלינים יחד שיוצרים בשילוב בינהם, טעמים חדשים ומפתיעים.

יש אנשים שמעדיפים לקנות את התבלינים ולערבב את העירבובים שלהם ובכך ליצור לעצמם תערובות טריות משל עצמם.

ויש את אלה שאוהבים לקנות את התערובות המוכנות ולהתנסות בחוויות טעמים מפתיעות, ובלי להיות עסוקים בליצור בעצמם את הטעמים והמינונים.

כשאתם קונים תערובות מוכנות, הקפידו לוודא שתכולת התערובות כלומר התבלינים שמרכיבים אותם, יהיו רשומים עליהם בפירוש וכמובן שיהיו ללא סוכר, מייצבים, משמרים וכד’. יש תערובות שמכילות מונוסודיום גלוטמט להעצמת הטעמים. אני באופן אישי מעדיפה בלי.

עוד המלצה היא להסתכל על מרכיבי התערובת ופחות על השם שלה ולנסות להתאים אותה לתבשיל הרצוי.

לדוגמא: תבלין על האש  הוא תבלין שיכול להתאים גם לקציצות, לנתחים, לירקות צלויים בתנור ואפילו לאורז או רטבים של פסטה ולא רק לסטייקים על האש..

אני מאד אוהבת להשתמש תערובות מוכנות וההמלצות שלי הן:

ראס אל חנות  לבשר טחון (קציצות, קבבים, בולונז וכד’), לירקות כתומים, לקדירות בבישול ארוך, ולנתחי בשר בצלייה ארוכה או קצרה.

פילדלפיה: תערובת שמכילה פפריקה, גרגרי חרדל, זרעי כמון ועשבי תיבול (כדאי לשים שיש תערובות פילדלפיה שמכילות גם סוכר ומהן כדאי להמנע וכדאי גם לשים לעובי הטחינה, אני אישית אוהבת את הפילדלפיה כשהיא גרוסה ולא טחונה דק) שמתאימה לכל תבשיל, לכל מנה כמו גם לסלטים טריים של סלק, כרוב או אפילו סלט ירקות.

טוסקנה שמכילה פפריקה, מלח גס, שום ורוזמרין וזרעי כוסברה מתאימה לנתחים בבישול קצר או ארוך, לירקות מוקפצים בשמן זית, או חמאה, לדגים, לביצים בכל צורה.

גראם מסאלה: תערובת עדינה שמזכירה את הראס אל חנות אך יש בה את מתיקות הקינמון. צובעת בעדינות תבשילים. אני אוהבת אותה במיוחד בפירה בטטה.

קארי מסאלה. תערובת צהובה מעט חריפה שמתאימה מאד לדגים, תבשילי ירקות או בשר בחלב קוקוס ותבשילי אורז.

 

 

אפשר להצמיד תבלין לתבשיל או חומר גלם מסויים אבל אז אנחנו מגבילים את מה שאפשרי.

היופי בתבלינים שאפשר להיות איתם מאד יצירתיים והכל בהם הוא על בסיס של ניסוי ותהייה (או טעייה).

רק ניסויים וניסיונות מאפשרים לגלות מנות חדשות ומעניינות כמו עוף בזעתר, או סלט סלק עם פילדלפיה או ביצת עין עם תבלין שווארמה.

תקפידו לבחור תבלינים טריים. תבחרו בעיקר לפי הריח. אם אתם אוהבים את הריח לכו על זה. אם לא, אל תקנו. תעזו. תנסו ותתנסו. תופתעו מכמה דברים חדשים אתם יכולים לגלות במטבח שלכם באמצעות התבלינים.

ואל תשכחו לשתף אותנו בדף שלנו בפייסבוק.

 

תגובות

3 מחשבות על "איך מחליטים איזה תבלין מתאים"

  1. Avatar אור הגיב:

    רציתי לדעת למה משמש התבלין עם הגרגרים העגולים הצבעונים שניראים כמו הפלפל השחור השלם אבל בכמה צבעים

    1. Avatar איילת ונציה הגיב:

      זה פלפל 4 העונות והוא למעשה תחליף ארומטי יותר של פלפל שחור רגיל. שמים אותו במגרסה ומשתמשים בכל מקום ששמים פלפל שחור

  2. Avatar בינה הגיב:

    להכין סלמון טרי עם שמן זית מעט מלח וטוסקנה.
    אין צורך בשום דבר מלבד זה.
    יצא פצצה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

סל קניות
0
    0
    הסל שלך

    הסל שלך ריק כרגע

    הגיע הזמן למלא אותו (ואת הבית!) בטעמים ובריחות נפלאים
      אופן המשלוח
      מה הקופון שלך?
      חנות
      0 הטעמים המועדפים שלי
      0 פריטים עגלה
      החשבון שלי
      • הרשמה
      שכחת סיסמה? אין בעיה. מייד נשלח לך מייל שיסדר את זה
      דילוג לתוכן